본문 바로가기
  • I write and draw to empty my mind and to fill my heart ..
그림공부

( 그림공부) Six Keys to Painting Trees with Character and Dimension

by ts_cho 2023. 12. 22.

오늘 Plein Air Today mail 에 John Mcdonald 란 화가가 나무를 그리는데 중요한 6가지 사항에

대해서 쓴 글이 있어 그대로 옮긴다. 사실 야외에 나가서는 특별히 도시 풍경을 그리는 것을 빼고는

나무를 그리지 않고는 그림을 그릴 수 없기 때문에 나무 그리는 것이 매우 중요하다.

그런 의미에서 이 글을 잘 읽어볼 필요가 있다는 생각에 여기 옮긴다 (번역은 구글 번역)

=========================================================================

사막이나 툰드라에 살지 않는 한, 풍경을 그리고 싶다면 나무를 설득력 있게 묘사할 수 있어야 

합니다.  이는 겉보기 단순함에도 불구하고 매우 까다로울 수 있습니다. 여기에서는 이 어디서나 

볼 수 있는 풍경을 그리는 데 따른 고유한 과제를 해결하는 방법을 살펴보겠습니다.

John MacDonald, “Study, May 14 #1,” 2018, oil, 9 x 12 in. Collection of the artist, Plein air

나무를 그리는 방법
모양 만들기
나무의 가장 중요한 시각적 구성 요소인 윤곽부터 시작해 보겠습니다. 두 가지 간단한 "규칙"은

나무가 지나치게 복잡하지 않으면서도 차원과 특성을 갖도록 하는 데 도움이 될 수 있습니다.
단순화하되 양식화하지 마십시오. 나무의 종과 고유한 특성을 모두 확립하는 나무의 시각적 형태는

윤곽과 윤곽으로 정의됩니다. 가장자리 내부는 그다지 중요하지 않습니다.

특히 멀리 있는 나무의 경우에는 더욱 그렇습니다.
나무의 외부 가장자리는 매우 복잡합니다. 서로 다른 밀도의 다양한 잎과 가지 그룹이 공간의

모든 방향으로 움직입니다. 끝없이 많은 세부 사항이 눈을 끌고 혼란스럽게 합니다. 그러나

복잡성 이면에는 전체적인 모양이 세부 사항을  통합하고 나무의 독특한 특성을 드러냅니다.

이것이 우리가 보고 그려야 할 모양입니다.
나무의 전체적인 모양을 보려면 눈을 가늘게 뜨고 살펴보세요. 눈을 가늘게 뜨면 값이

단순화되고 형태가 평면화되며 세부 사항이 제거되고 색상 대비가 부드러워집니다.

그림에 무엇을 포함하고 무엇을 생략할지에 대한 현명한 선택을 하기 위해 필요한 주요

모양을 보여줍니다.

John MacDonald, “Study, May 21, #2,” 2018, oil, 12 x 9 in. Collection of the artist, Plein air

 

나무의 가치와 모양을 차단할 때 윤곽을 단순화해야 합니다. 핵심은 살아있고 독특한 나무의 

느낌을 유지하면서 복잡성을 줄이는 것입니다. 지나치게 단순화하면 나무는 결국 양식화된 

것처럼 보입니다. 이는 특정 나무를 묘사하는 것이 아니라 이상적인 나무를 해석하는 것이 

됩니다. 나무가 실제 나무가 아닌 일반적인 것처럼 보이기 시작하면 단순화에서 스타일화로 

전환한 것입니다.이를 방지하려면 단순화하되, 나무 줄기의 특정한 뒤틀림과 회전 또는 나무

윤곽의 이상한 움푹 들어간 부분을  제거하기 위해 너무 서두르지 마십시오. 모양의 이러한

특징 중 일부를 포착하면 "Field Farm Sunset"의 그림에서나무처럼 나무가 실제 위치에서

자연스럽게 나타나는지 확인할 수 있습니다.

개요가 만족스럽게 작동하면 개요를 완성하기 위해 개요 내에서 세부 사항이나 값의 미묘한

변화가 거의 필요하지 않은 경우가 많습니다.
부드러우면서도 다양성을 더하세요. Jean-Baptiste-Camille Corot, Claude Monet,

George Inness와 같은 대가의 나무를 연구하면 모두 윤곽선 가장자리를 부드럽게 유지한다는

것을 알게 될 것입니다.

언덕을 배경으로 보든 하늘을 배경으로 보든 나무의 윤곽은 우리가 생각하는 것보다

거의 항상 부드럽습니다. 벌거벗은 나무는 가장자리가 매우 부드럽지만, 한여름에 잎이

무성한 나무도 가장자리가 부드럽습니다.
너무 선명한 윤곽선으로 칠해진 나무는 풍경에 붙여진 평평한 컷아웃 모양으로 나타납니다.

부드러운 가장자리가 훨씬 더 사실적이지만 부드러움도 깨져야 합니다. 부드러운 가장자리로만

구성된 나무는 똑같이 평평하게 보일 수 있지만 유일한 차이점은 초점이 맞지 않는다는 점입니다.

윤곽선 어딘가에 몇 개의 날카롭고 단단한 모서리를 만드는 것이 중요합니다.

John MacDonald, “Winter Evening Fading,” 2015, oil, 20 x 36 in. Private collection, Studio

 

다양한 가장자리는 나무 윤곽의 일부 영역이 관찰자에게 더 가깝고 일부는 더 멀리 떨어져 

있다는 환상을 만듭니다. 이는 나무의 입체성을 암시합니다. 이것은 단순한 속임수가 아닙니다. 

그것은 우리가 자연에서 보는 것을 모방합니다. 

등고선을 따라 어떤 부분에서는 잎이 빽빽하게 나고, 어떤 부분에서는 드물다. 

일부 나뭇잎은 하늘의 반사를 받아 가장자리를 밝게 하고, 다른 나뭇잎은 가장자리를 어둡게 하는 

그림자를 만듭니다. "Twilight, Study"에서 저는 나뭇가지 하나하나에 나뭇잎을 모두 칠할 필요 

없이 가장자리의 단단함과 부드러움을 조작하여 이러한 복잡성을 제안했습니다.

John MacDonald, “Twilight, Study,” 2016, oil, 12 x 16 in. Private collection, Studio
John MacDonald, “Field Farm Sunset” (Detail), 2017, oil, 16 x 20 in., Private collection, Studio

 

나무를 그리는 방법: 하늘이 보이도록 하기


스카이 홀은 나무의 독특한 특성을 전달하고, 삼차원성을 암시하며, 구성에 포함된 나무의

크기에 따라 흥미로운 가치 패턴을 만들 수 있는 기회를 제공합니다.
중요성 우선순위 지정: 하늘 구멍이 자연에 어떻게 나타나는지 연구합니다. 그것들은 무작위가

아니지만 나무의 형태(잎의 덩어리와 가지의 성장)와 관련이 있습니다. 자연스럽게 보이는 하늘

구멍을 만드는 것은 극히 어렵습니다. 대신 풍경 속의 나무를 연구한 다음 구도에 가장 필수적인

하늘 구멍을 선택하세요.

일부 스카이홀은 중요하고(보통 더 큰 것) 일부는 부차적이며 일부는 완전히 생략할 수 있습니다.

어두운 값: 하늘 구멍은 더 어두운 값으로 둘러싸인 작고 밝은 값 모양입니다. 하늘과 동일한 

값을 칠한 경우 나무의 어두운 값으로 인해 하늘 구멍이 더 큰 하늘보다 훨씬 더 밝게 보입니다. 

이러한 이유로 스카이 홀, 특히 어두운 그림자로 둘러싸인 홀의 값을 어둡게 할 필요가 있습니다.

다양성 만들기: 스카이 홀은 모두 동일한 값이 아니어야 하며 동일한 가장자리를 가져서는 

안 됩니다. 구멍의 값과 가장자리를 변경하면 나뭇잎의 다양한 두께와 밀도를 통해 빛이 빛나는 

듯한 환상을 만들어 나무의 3차원 품질을 향상시킬 수 있습니다. 예를 들어, 큰 가지나 줄기에 

인접한 하늘 구멍은 단단한 나무와 만나는 곳에서는 가장자리가 더 단단하지만 나뭇잎과 만나는 

곳에서는 가장자리가 더 부드러워집니다.

 

John MacDonald, “Hillside in Provence,” 2017, oil, 16 x 20 in. Collection of the artist, Studio

 

하늘 구멍의 값, 크기, 색상 및 가장자리를 다양하게 변경하고 여러 나무를 칠할 때 

"Hillside in Provence"에서 했던 것처럼 여러 나무의 하늘 구멍 수를 다양하게 

변경합니다. 그러나 무작위로 변경하지 마십시오. 어떤 나무는 잎이 빽빽하게 나 있고, 

어떤 나무는 드물다. 하늘 구멍은 시선을 끄는 디테일로 작용하므로 그림을 구성할 때 

고려해야 할 사항입니다. 

이를 사용하여 원하는 곳으로 시선을 이끄는 매력적인 디자인을 만드세요.

John MacDonald, “Winter Woods Thaw,” 2017, oil, 12 x 16 in., Collection the artist, Plein air and studio. “This piece isn’t about contour, foliage, or sky holes,” MacDonald says. “It’s about pattern. I’m playing with verticals against horizontals, all the while trying to create a realistic sense of light and space.”


전경에 있는 나무는 3차원으로 읽어야 하지만 나무가 멀리서 멀어질수록 평면적이고 

패턴화된 모양으로 더 많이 나타납니다. 멀리 있는 나무의 3차원적 특성에 너무 많은 주의를 

기울이면 그림에서 깊은 공간의 환상이 손상될 수 있습니다.

세부 수준 조정: 일반적으로 나무가 가까울수록 줄기, 가지, 나뭇잎이나 잔가지의 개별 

클러스터가 더 잘 보입니다. 이 경우 그림에서 현실의 환상을 만드는 데 내부의 "재료"가 

중요해집니다. 

그러나 나무가 멀어질수록 나무 전체의 윤곽이 더 중요해지고 세밀하고 입체적인 모습은 덜 

중요해집니다.

"Winter Evening Fading"(상단 참조)에서는 멀리 있는 나무의 경우 간단하고 다양한 

가장자리와 몇 개의 하늘 구멍만 있으면 된다는 것을 알 수 있습니다. 

나무가 수평선으로 이동함에 따라 세부 사항이 거의 또는 전혀 없는 단일 값을 지향하는 

경향이 있습니다. 즉, 몇 개의 딱딱한 부분이 있는 전체적으로 부드러운 가장자리와 윤곽에 

약간의 변화가 있을 뿐입니다.

 

==================================================================================

( 영어 원문 )

 

Unless you live in the desert or tundra, if you want to paint landscapes, you must be able to portray trees convincingly — which, despite their apparent simplicity, can be devilishly tricky to do. Here, we’ll explore ways to deal with the unique challenges of painting this ubiquitous landscape feature.

How to Paint Trees

GETTING INTO SHAPE

 

Let’s start with the most important visual component of a tree — its contour. Two simple “rules” can help ensure that your trees have dimension and character, without being overly complex.

 

Simplify but don’t stylize: The visual form of a tree, establishing both its species and its unique character, is defined by its contour, its outline. The “stuff” inside the edges isn’t nearly as important, especially for trees in the distance.

 

The outside edge of a tree is extraordinarily complex; various groupings of leaves and branches in different densities move in all directions in space — an endless profusion of details that attract and confuse the eye. Underneath the complexity, however, an overall shape unifies the details and reveals the tree’s unique character. This is the shape we need to see and then paint.

 

To see the overall shape of a tree, squint at it. Squinting simplifies the values, flattens form, eliminates details, and softens color contrasts. It reveals the major shapes, which we need in order to make intelligent choices about what to include and what to omit in our paintings.

 

When blocking in the value and shape of the tree, we need to simplify the contour. The key is to reduce the complexity, while keeping the sense of a living, unique tree. Carry the simplification too far, and the tree ends up looking stylized — it becomes an interpretation of an idealized tree rather than a portrayal of a specific one. If your trees begin to look like generic rather than real trees, you’ve moved from simplification to stylization.

 

To avoid this, simplify but don’t be too quick to eliminate the specific twists and turns of a trunk or an odd indentation in the contour of the tree. Capturing some of those quirks in the shape can ensure that the tree appears real, a natural occurrence in a real location, as the trees do in “Field Farm Sunset.” Once the outline is working satisfactorily, it often takes very little detail or subtle variation of value within the outline to complete it.

 

Soften but add variety: Study the trees of masters, such as Jean-Baptiste-Camille Corot, Claude Monet, and George Inness, and you’ll find that they all keep the contour edges soft. Whether seen against background hills or sky, the contour of a tree is almost always softer in appearance than we think. Bare trees have extremely soft edges, but even a tree in the height of summer, in full foliage, has a soft edge.

 

A tree painted with too sharp an outline appears as a flat, cutout shape pasted on the landscape. A soft edge is much more realistic, but the softness needs to be broken too. A tree that consists of nothing but soft edges can appear equally flat, the only difference being that it appears out of focus. Somewhere along the contour, it’s important to create a few sharp, hard edges.

 

A variety of edges creates the illusion that some areas of the tree’s contour are closer to the viewer and some are further away. It hints at the tree’s three-dimensionality. This isn’t just a gimmick; it imitates what we see in nature. In some areas along the contour, the foliage is dense, and in some areas it’s sparse. Some leaves pick up reflections from the sky, lightening the edge, while others create shadows that darken the edge. In “Twilight, Study,” I suggested this complexity by manipulating the hardness and softness of edges — without having to paint every leaf on every twig.

 

HOW TO PAINT TREES: LETTING THE SKY SHOW THROUGH

 

Sky holes convey the unique character of a tree, hint at its three-dimensionality, and, depending on the size of the tree in our composition, offer us opportunities to create interesting value patterns.

 

Prioritize importance: Study how sky holes appear in nature. They are not random, but are related to the form of the tree (the masses of foliage and the growth of branches). It’s extremely difficult to invent sky holes that look natural. Instead, study trees in the landscape, and then choose the sky holes that are most essential to the composition. Some sky holes will be important (usually the larger ones), some secondary, and some can be omitted entirely.

 

Darken values: Sky holes are small, light-value shapes surrounded by darker values. If painted the same value as the sky, the darker values of the tree will make the sky holes appear much lighter than the larger sky. For this reason, it’s necessary to darken the value of the sky holes, especially the holes surrounded by dark shadows.

 

Create variety: Sky holes shouldn’t all be the same value, nor should they have identical edges. By varying the values and edges of the holes, you can create the illusion of light shining through different thicknesses and densities of foliage, thus enhancing the three-dimensional quality of the tree. For instance, a sky hole adjacent to a large branch or trunk will have a harder edge where it meets solid wood, but softer edges where it meets leaves.

 

Vary the values, sizes, colors, and edges of the sky holes and, when painting multiple trees, vary the number of sky holes in different trees, as I did in “Hillside in Provence.” But don’t vary them randomly. Some trees have dense foliage, some sparse. Sky holes function as details that attract the eye and need to be taken into consideration when composing the painting. Use them to create an attractive design that leads the eye where you want it to go.

 

GOING THE DISTANCE

 

A tree in the foreground should read as three-dimensional, but the farther a tree recedes in the distance, the more it appears as a flat, patterned shape. Calling too much attention to the three-dimensional quality of a distant tree can hurt the illusion of deep space in the painting.

 

Adjust levels of detail: Typically, the closer the trees, the more visible are the trunks, branches, and individual clusters of foliage or twigs. In this instance, the internal “stuff” becomes important to creating the illusion of reality in the painting. But as a tree moves into the distance, the outline of the entire tree becomes more important and its detailed, three-dimensional appearance less so.

 

In “Winter Evening Fading,” (shown at top) you can see that for distant trees, a simple, varied edge and a few sky holes may be all that are needed. As trees move to the horizon, they tend toward a single value with little to no detail — just an overall soft edge with a few hard-edged spots and a little variation in the contour.